Hakuna Matata - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Florine - WaarBenJij.nu Hakuna Matata - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Florine - WaarBenJij.nu

Hakuna Matata

Blijf op de hoogte en volg Florine

11 Juni 2014 | Peru, Cuzco

Uiteraard ben ik in mijn vorige reisverslag weer iets vergeten te vertellen. En dat is de reis naar mijn project. Van goed geregeld openbaar vervoer hebben ze in Peru nog nooit gehoord. Er zijn heel veel busstops zonder tijden of welke bussen er aan komen. Je gaat gewoon bij een busstop staan en dan jumpen er mannetjes uit en die schreeuwen in drie seconden alle haltes waar ze langs gaan. Ik moet de woorden avenida de la cultura horen en dan kan ik in de bus. La Avenida de la Cultura is een hele lange weg en praktisch alle bussen gaan langs deze weg. Dan moet ik eruit als het meneertje quatro roept en dan is het nog 2 minuutjes lopen naar mijn project. Het is echt nog steeds te hilarisch. Mijn project is redelijk ver. Als het druk is in het verkeer, zit ik wel half uur in de bus. Sommige bussen zijn zo laag dat als er geen plek is, ik zelfs mijn hoofd moet bukken hahah.

Dan verder met mijn reis in Peru. Na Macchu Picchu de volgende trip en dat was Lake Titicaca. Dit meer ligt op 4000 meter en het hoogste meer in de wereld waarop gevaren wordt. Samen met mijn 2 homies (de 2 Stephanie´s) vrijdagavond naar de bus gegaan. Het schijnt het chillst te zijn, alles zo laat mogelijk te regelen, want dan is het heel goedkoop. Wij naar de bus om 20.00 en er staan letterlijk mensen busplaatsen te verkopen. Busrit gevonden voor 20 sol naar Puno (dat is de plaats aan het meer). 20 sol is 5 euro in Nederland voor een busrit van 10 uur. Echt te cheap dus. Na 10 uur busrit aangekomen in Puno daar op zoek naar een agency om onze verdere trip te boeken. Eentje gevonden voor 2 dagen en 1 nacht voor 140 sol. Wij vonden dit te duur, dus weggelopen. Meneer kwam terug met een aanbod van 80 sol. Het blijft vreemd dat je voor alles hier moet onderhandelen over de prijs en ik ben er zoooo slecht in haha.Anyway trip voor 80 sol. Met deze trip zijn we naar de floating islands (drijvende eilanden) geweest en ja ze drijven echt. Daarna 3 uur gevaren naar een eiland Manteni en daar verbleven bij een familie met lunch, diner en een traditionele inca party met de traditionale kleding aan. Daarnaast ook onwijze mooie sunset gezien bij het meer. Overnacht bij de familie en schrik niet er is op het eiland geen stromend water, geen licht en geen elektriciteit. Maar het viel alles mee en we hadden zo`n lieve mama. Echt te triest haar man was al een paar jaar geleden overleden. Dus uiteraard geld achtergelaten bij Juana, de schat hihi. Zondag naar een ander eiland gevaren en bekeken. Daarna weer 3 uur terugvaren naar Puno en eindelijk heerlijk een beetje kunnen tannen op het voordek van de boot.

Aangekomen in Puno,een 3 gangen menu genomen voor 15 sol en op naar de bus om de terugweg te regelen. Dit was by far meest last-minute ever. 18.30 op het busstation en een bus geregeld voor 18.30 voor 15 sol. Het vrouwtje heeft letterlijk achter de bus gerend om de bus te stoppen zodat we er nog in konden. Na een trip van 10 uur weer aangekomen in Cusco en weer een ervaring rijker, het lake titicaca. Ontzettend mooi!

De week na Lake Titicaca veel uitgeweest in Inka Team, Mama Africa, Methodology. Het was namelijk de laatste week van mijn lieve Amerikaanse vriendinnetje Stephanie. Reason to party!!

Naast het partyen een trip geboekt naar niets minder dan de jungle. Vrijdagavond vertrokken met again een 10 uur busrit. Deze avond ook afscheid genomen van Stephanie. En jahoor, lekker blijven janken.. Zaterdagmorgen aangekomen, na heeel veel wachten, met een boot naar het resort gebracht, geluncht en daarna gekajakt naar monkey islands en aapies bananen gevoerd. Terug naar het resort en lekker gechillt in hangmatten. `s avoonds op kaimannen jacht, terwijl ik die zelfde dag lekker even een jump in de rivier heb genomen haha. Zaterdag gelopen naar het meer, Lago Sandoval. En op de weg ernaar toe en langs het meer, apen gezien, papegaaien, schildpadden, kaimannen, tropische vlinder en nog meer.Heel cool! Zondag weer stukje gewandeld door de jungle, de canyope walk gedaan en weer geziplined maar nu dan in de jungle. Zo cool!! Na deze wandeling, gevist en serieus piranas gevangen.
Na deze drie mooie dagen in de jungle tijd voor de terugreis naar Cusco. En deze duurde helaas even wat langer dan 10 uur door tropische regenbui was het niet mogelijk verder te rijden en hebben we serieus 8 uur stilgestaan. In plaats van dat we om 7.00 uur aankwamen, kwamen we om 16.00 uur in Cusco, daaaag dinsdag! Maar ondanks dat was de trip het zeker waard!

Daarnaast ben ik deze 2 weken, 2 keer verhuisd. De eerste keer in het hostal naar een andere kamer. Mijn kamer deelde ik met Stephanie en Leena. En gisteren naar school verhuisd. De internetverbinding is hier heel slecht. Dus als me wil contacten, doe het via fb messenger. De computers in de computer room werken wel. Ik deel nog steeds mijn kamer met Leena.

Dit weekend wil ik heel graag naar de stad Arequipa. Ik moet alleen nog even mensen van school mee zien te krijgen. Dat gaat vast wel lukken. Hele mooie stad, lekker weer en hostals met zwembaden!! Let´s godieyoo!

Dan het laatste wat ik nog even kwijt moet zijn wat dingen van de Peruaanse cultuur.
1. Peruanen communiceren niet of nauweljiks. Twee voorbeelden: A) Zo hadden niets verteld over mijn verhuizing en stonden ze op eens op mijn deur te kloppen dat ik per direct uit mijn kamer moest. B) Daarnaast tijdens trips volgen je gewoon altijd de gids. Er wordt nooit verteld wat je gaat doen of waar je heen gaat. Altijd leuk die verrassingen.
2. Peruanen nemen de tijd niet heel nauw. Zo zijn ze echt nooit op tijd en als ze aangeven dat iets 10 minuten duurt, maak er gerust een half uur van. Daarnaast is het zo tijdens trip dat de gids altijd de laat is en wij aan het wachten zijn en dan opeens als de gids komt, hebben ze haast. Het blijft hilarisch.
3. Peruanen hebben nooit wisselgeld. Maar als je een briefje geeft omdat je echt niet kleiner hebt, hebben ze na 5 minuten toch opeens wisselgeld of ze lopen weg met je geld naar een andere winkel voor wisselgeld en dan maar hopen dat ze terugkomen.
4. Het zijn de meest vriendelijke mensen die ik ken! Ze zullen nooit zeuren zoals wij Nederlanders heel goed kunnen. Zijn lekker tranquila en nooit gestresst. Ze hebben heerlijk de Hakuna Matata vibe.

Ik ga voor nu stoppen met dit verhaal en even lekker in het zonnetje zitten met mijn spaanse boek!

Ciaoooo liefieeees!!






  • 12 Juni 2014 - 07:57

    Peter:

    Hallo Florine
    Zojuist vanuit zuid Duitsland jouw verslag gelezen. Boeiend en een prachtig verhaal. Groet Pa

  • 21 Juni 2014 - 21:25

    Ellen:

    Hoi Florine,
    Inmiddels al je mooie verhalen gelezen. Wat een belevenissen: fantastisch! Geniet er nog even van!
    Groetjes vanuit Den Haag, Ellen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florine

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 331
Totaal aantal bezoekers 11944

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 03 April 2017

Backpacken Zuid-en Midden-Amerika

26 November 2014 - 02 Februari 2015

Argentina

09 Mei 2013 - 23 Juni 2014

Vrijwilligers met Activity International

Landen bezocht: