La primera semana en Buenos Aires, Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Florine - WaarBenJij.nu La primera semana en Buenos Aires, Argentina - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Florine - WaarBenJij.nu

La primera semana en Buenos Aires, Argentina

Blijf op de hoogte en volg Florine

08 December 2014 | Argentinië, Buenos Aires

Holaaa a todos!!

Dit is wel even wennen in het Nederlands schrijven. Sinds ik ben aangekomen ik heb echt nog maar een keer Nederlands gesproken met mijn ouders via skype. Ik woon in een huis met ongeveer 25 studenten van over heel de wereld: Brazilie, Frankrijk, Chile, Argentinie, Bolivia,Colombia, Canada en Duitsland. Echter spreekt iedereen Spaans, supergoed dus voor mijn spaans! En onwijs leuk. Daarnaast gaan we als we uitgaan of een drankje doen naar local places met ook alleen maar Argentijnen of latinos. Dit was even het eerste wat ik kwijt wilde.

Ik zit nu lekker op mijn bankje in mijn kamer met mijn laptop die het gelukkig weer doet. Je gelooft het nooit, maar mijn laptop deed niks meer. 2 dagen in de bieb gezeten, maar na 2 uur moet je daar weg (echt superonhandig) en andere bibliotheken moet echt je eigen laptop meenemen. Dus heb 'm toch maar laten repareren. Verder is mijn kamer echt heel gezellig met een bankje, bureautje en een kledingstang waar ik mijn kleding aan kan hangen. En voor mijn bed moet ik een trap op en dan op een vlonder liggen dan 2 matrassen op elkaar en ik heb zelfs een tweepersoonsbed! Superchill!

Laat ik dan nu maar beginnen met het begin van mijn reis naar het verre Buenos Aires, Argentinie. Jaja, 14 uur met een directe vlucht vanuit Amsterdam naar Buenos Aires.De vlucht was lang, maar zeker prima. Films en series gekeken en ook zeker getukt. Bij aankomst in BA, lang moeten wachten voor de paspoort controle en bij de bagage belt, 2 backpackers aangesproken: Nederlands meisje en Franse jongen. Ik ben met hen gaan zoeken naar de transfer bus die je van het vliegveld naar de stad brengt en vanaf dat station kun je dan nog een taxi nemen naar je eindbestemming. Dit ging allemaal prima. In de taxi naar mijn huis al versierd door de taxi chauffeur. Hij wilde mijn persoonlijke gids worden: de stad laten zien mij, dansjes doen en drankjes. Ik heb vriendelijk bedankt haha. Bij aankomst bij mijn huis deed de schoonmaakster open en moest ik een tijdje wachten totdat mijn kamer ready was. De tijd nemen Latinos niet zo nauw, alles tranquilo en op het gemakje, maar wat heerlijk! Lekker even gedoucht en daarna de stad in gegaan met een Franse jongen die een weekje bleef logeren en vriend is van een huisgenootje.

Alles wat dichtbij lijkt op de map van BA is zeker half uur tot een uur lopen, maar wat maakt het uit. Ik had de tijd en door lopen leer je supergoed de stad kennen. Onderweg even een lekker Argentijnse steak gegeten en eindbestemming was de Plaza de Mayo. De weg naar de Plaza de Mayo heeft veel gebouwen die weg hebben van de architectuur van gebouwen in Parijs, erg mooi dus! Terug van deze wandeling hadden we een despedida (afscheid) van een koreaans meisje, dus lekker spicy gegeten. Supergezellig, want we aten echt met zijn 25en ofzo.

Donderdag ook weer de stad in gegaan samen met Marcelo, een superaardig Braziliaanse jongen en bij hem ga ik ook kerst en oud & nieuw vieren met nog meer mensen van het huis. Dit keer gelopen naar de wijk San Telmo. San Telmo is een wijk met een leuke winkels met kunst, graffiti op de muren en veel sfeer. BA bestaat veel uit grote Avenidas (avenues) en deze wijk heeft dat niet. Daarna zijn we doorgelopen naar de Puerto Madero, een wijk met veel moderne gebouwen. Onderweg supporters tegen gekomen van de Argentijnse voetbalclub Boca Juniores. Echt geweldig om te zien. Voetbal is voor de Argentijnen echt een passie. Een broodje gegeten langs het water van de rivier. Ook deze avond was er een diner met het hele huis voor bienvenidas (welcome dinner), dus ook voor mij!

Vrijdag naar Recoleta gelopen, en het graf van Evita Peron bekeken. Enorme toeristentrekker. Wat mij vooral verbaasde is dat er tegenover deze begraafplaats een enorme shopping mall zit. Daarnaast bestaat deze begraafplaats uit alleen maar huizen.

Het was deze dag echt heel erg warm. De zomer is hier net begonnen. Dit betekent dat het overdag rond de 30 graden is en 's avonds koelt het misschien af tot 25 graden. Supergek, maar echt heerlijk!! Lekker jurkjes aan, topjes en shorts! Al is het soms in een grote stad als BA wel erg warm. En het wordt dus alleen nog maar warmer. Ik heb dus zeker niets te klagen, wat betreft het weer.

's Avonds een despedida van een frans meisje en haar ouders hebben frans gekookt, superlief! Daarna drankjes doen met het hele huis. Ze drinken hier vooral rode wijn en ook wel bier. Maar er is ook een ander nationaal drankje en dat is fernet branca met cola. Uiteraard geprobeerd en ik moet zeggen, eerste keer smaakt het echt een beetje gek. Maar oprecht, ik vind fernet coca nu echt superlekker! Ook in restauranten staat fernet uiteraard op de kaart, maar dat is ook altijd met cola. Good to know haha! ;) Na de drankjes met het hele huis de stad in naar een feestje wat stond op FB. Het was een heel apart feestje; onderste verdieping hele heftige reggaeton remix en bovenste verdieping hele gekke trance. Maar met alle mensen van het huis, was het zeker een geslaagd feestje!

Zaterdag tot erg laat geslapen en daarna moest ik geld gaan wisselen. En dat gaat niet zoals in Nederland bij een bank, maar er bestaat hier een zogenaamde zwarte markt voor het wisselen van dollars naar pesos. Dit gebeurt op straat. Op deze zogenaamde zwarte markt krijg je relatief meer pesos voor je dollars. Marcelo wist een goede plek waar ik kon wisselen, dus die ging gelukkig mee haha. Verder was deze zaterdag meer een soort zondag, niet zoveel gedaan dus haha.

Zondag afgesproken met Klaudia, studiegenootje, die ook onderzoek doet in Buenos Aires. Afgesproken in San Telmo. Elke zondag is er een feria (markt) in deze week, van begin tot het einde van de week. Helaas regende het deze dag. Dus hebben we een koffietje gedaan en een soort crepe gegeten en wel een beetje over de markt gelopen.

Maandag, de dag van de start van mijn onderzoek. Vanuit de Uni in Nederland heb ik helaas maar 1 contact van een profesor en die heeft tot nu toe nog niet gereageerd. Ik ben dus zelf op zoek gegaan naar mensen die kan ik interviewen. Zo een bedrijf dat La Marca País Argentina heeft gecreeerd. Mijn onderzoek gaat over la Marca País Argentina (nation branding van Argentinie) in relatie met nationale identiteit van Argentinie. Dit bedrijf gebeld met de vaste telefoon van een huis en op deze manier mijn eerste interview geregeld. Superblij!

Donderdag mijn eerste interview dus gehad. Maandag verder nog andere contacten gezocht. Dinsdag en woensdag interview voorbereid, gelezen over deze meneer en mijn vragen voorbereid. Het interview ging prima. Al heb ik wel 3 uur moeten wachten. Meneer Occhipinti had een andere urgente afspraak. Deze week zit hij in Colombia, dus ik wilde zeker wachten. Gelukkig was het een superleuke wijk, dus lekker geluncht en nog maar een koffietje en koffietje gedronken. Tijdens het interview heeft meneer Occhipinti zeker nuttige informatie verteld. Zo gaat hij mij ook meer contacten geven en meer materiaal. Hij heeft zelfs een boek geschreven over la Marca País (Argentina) en die heeft hij ook aan mij gegeven. Het interview duurde 50 minuten en ben begonnen met het uittypen en er gaat erg veel tijd in zitten. Het is natuurlijk allemaal in het spaans en dan praat deze man ook nog eens Porteno (accent van BA). Morgen de laatste 15 minuten uittypen en dan is het eerste interview klaar.

Aan het accent van BA moest ik de eerste dagen erg wennen. Zo spreken ze vaak de s niet uit, 2 LL'en spreek je in het spaans (castellano) uit als een j maar in dit accent spreken ze uit als een gekke s. Daarnaast is in het spaans jij, tú maar hier vos. Dus ik had de eerste dagen soms niet eens door dat ze dan tegen mij praatte. Ik moest zeggen dat ik mezelf op betrap dat ik soms nu ook al beetje het accent over neem. Al vragen de meeste mensen wel of ik een spaanse ben, gezien mijn erge sterke spaanse accent. Ik denk dat de kans groot is dat ik terugkom en ook een Argentijns accent heb haha.

Terug naar mijn onderzoek. Aankomende dinsdag staat met mijn tweede afspraak gepland met een profesora van de Nationale Universiteit van Plata (plaats net buiten BA, de stad-centrum). Ik heb gelukkig meer contacten van mijn Profesor van de Uni in Nederland gekregen. Dus daar kan ik weer mee aan de slag. Zo ook vandaag naar Nationale museum van de geschiedenis van Argentinie geweest voor mijn onderzoek. Hier is veel te vinden over de geschiedenis van Argentinie en hoe deze historische factoren bijdragen aan de Argentijnse nationale identiteit die er nu is. Morgen voorbereiden voor dinsdag en weer mensen mailen.

Verder ben ik woensdagavond naar een supermooie show geweest, Fuerza Bruta. Ik kan het eigenlijk niet omschrijven, maar was echt geweldig. Muziek, acteurs, alles klopte. Donderdag tot laat fernets gedronken met 3 huisgenootjes en erg gelachen. Het was zo lekker buiten dat ik gewoon nog niet wilde gaan slapen. Vrijdag gebbqt met het huis. Ja, we hebben in het huis een bbq en een dakterras, zo chill! Daarna naar een huisfeest geweest in de wijk San Telmo. Ook dit was buiten en alleen maar locals en latinos, dus was zeker geslaagd feestje!

Gisteren naar een park geweest met 3 huisgenootjes. En dit is echt hilarisch, omdat het natuurlijk heel warm is, maar er geen strand is in BA, gaan mensen naar een park en ze nemen net als Nederlanders naar strand, koelkasten, tafeltjes en stoelen mee. Hele gezellige sfeer en er was een leuk bandje aan het spelen.

Dit is echt wat onwijs leuk is aan BA. Heel veel vaak zijn er bandjes aan het spelen; in een park, op de hoek van een straat, op een plein. Echt heel gezellig. 's Avonds uiteten geweest met Klaudia in de wijk Palermo, een lekker ijsje gegeten en cocktail gedronken. Palermo is echt een hele mooie wijk met mooie winkels en overal terrasjes, barretjes en mensen. Dit brengt mij weer naar een volgend puntje. Mensen eten hier nog later dan in Spanje, dus rond 22.00 uur gaan mensen eten, maar vaak is het dus 23 uur of zelfs 0.00 uur. Ik moet zeggen, ik vind het heerlijk want dan heb je echt een lange dag. Zo aten we woensdag pas om 0.00 uur. We hebben woensdag Peruaans besteld, zo als wij dus chinees bestellen, is dat hier dus Peruaans haha.

Verder beginnen de meeste hun dag pas na 12.00 uur en duurt de dag tot en met 02.00 uur 's avonds. Echt een heel ander ritme dan in Nederland. Maar ik moet zeggen mij bevalt het wel. Zo is het nu bijvoorbeeld 23.00 maar hier vinden ze dat supervroeg. Ik denk dat ik zometeen toch lekker mijn trap oploop en in mijn bedje duik, zodat ik morgen superfris aan de slag kan met mijn onderzoek.

Ik denk dat dit 'm dan wel was, mijn eerste anderhalve week in BA. Tot nu bevalt het me zeker. Mijn huis is onwijs leuk, een geweldige stad met heel veel sfeer, de Argentijnen zijn ontzettend aardig, het weer is geweldig en la vida argentina (het argentijnse leven) is heerlijk!!

Ik spreek jullie snel!

Besooos van jullie Floor(tje), Flos(je) en Flo(otje) vanuit het verre BA!xx

  • 08 December 2014 - 07:15

    Allan:

    Lekker lapje tekst hoor flos! Wat klinkt dit allemaal goed zeg, gekkenhuis!!
    Mooi dat je ook al een goed begin hebt van je onderzoek. Keep up the good work en maak je vooral niet druk om de dingen of mensen hier, you know what I mean ;) xx

  • 08 December 2014 - 11:12

    Lynde:

    Lekker bezig Flosje! Je vermaakt je zo te horen wel, heel goed! Geniet nog meer en succes met je onderzoek! Binnenkort even skypen :) xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florine

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 11939

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 03 April 2017

Backpacken Zuid-en Midden-Amerika

26 November 2014 - 02 Februari 2015

Argentina

09 Mei 2013 - 23 Juni 2014

Vrijwilligers met Activity International

Landen bezocht: