Travelling Central! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Florine - WaarBenJij.nu Travelling Central! - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Florine - WaarBenJij.nu

Travelling Central!

Blijf op de hoogte en volg Florine

08 Maart 2017 | Nicaragua, Granada

Zo, dat is weer even geleden dat ik een verslag heb geschreven. En ik moet zeggen dat dit weer de eerste keer is dat ik in een stad ben na Panama City. Afgelopen 6 weken, na Panama City alleen in kustplaatsjes, jungledorpjes, bergdorpjes enzo verbleven. Vaak is het in deze plaatsen lastig een computer te vinden. Vandaar dat het dus weer zo lang geleden is. Dit gaat weer een lang verhaal worden om alle 6 weken te vertellen. Laat ik daarom ook maar beginnen.

En dat is niet met de minste bestemming van mijn reis, namelijk de San Blas Islands. Dit was tot nu toe wel echt een van de beste ervaringen tot nu toe op mijn reis. Dit heeft mij even wat geld gekost, maar het was het zo erg waard. De eerste dag, om 05.00 vertrokken met de shuttle vanuit Panama City. De eerste stop was de supermarkt om wat boodschappen in te slaan. Tijdens deze 3 dagen krijg je in principe 3 maaltijden, maar het is altijd fijn om wat snacks en fruit te hebben. Ook de bekende watercan weer gekocht. Dit zijn de cans van 6 liter. Wat heb ik hier al vaak meegesleept haha. Na de supermarkt doorgereden naar het ferry point. Dit was een interessante tocht door de San Blas hills met heel veel bochten, maar wel een prachtige natuur. Eenmaal aangekomen bij de ferry point, met het bootje naar ons eiland gebracht. Wat was het prachtig zeg! Al hadden we de eerste dag wel een beetje pech met het weer. We sliepen in een soort tenten met bedden erin. Was echt wel prima. Ook op de eilanden wonen nog mensen van de Kuna stam. Elke dag zijn we naar 2 verschillende eilanden geweest. De tweede dag was echt prachtig weer, geen wolkje aan de lucht. Zo je echt hoe mooi eilanden zijn. Als je denkt aan San Blas eilanden weet je dat het allemaal eilandjes zijn, maar als je er eenmaal bent zie je hoe mooi het is. De eilanden zijn zo klein. Soms hebben ze echt maar een paar palmbomen op het eiland staan. Dit maakt echt heel bijzonder en het zijn er echt zoveel. Wat ook onderdeel is van de San Blas islands is rum cola drinken als echte piraten haha. We hebben leuke avonden, maar vaak toch vroeg naar bed, omdat er verder niets te doen is op het eiland. Ik had ook een erge leuke groep in mijn tour. Na 3 dagen, eilanden, strand, zee, zand, zout, rum cola en niet douchen en geen water meer, werd het tijd om terug te gaan naar Panama City. Misschien had ik al verteld in mijn vorige verslag, maar Panama City is een erg leuke stad met de old town en echte skyline. Helaas mijn laatste dag in Panama City teruggebracht in het winkelcentrum om teenslippers te vinden. Mijn vertrouwde havainas zijn namelijk gebroken op de San Blas island. Het kan op een ergere plek gebeuren.

Op zondag vertrokken naar Santa Catalina. Ik had in Colombia een meisje uit Noorwegen ontmoet. Het is ons uiteindelijk niet gelukt om in Colombia te meeten. Ze had mij uitgenodigd om naar Santa Catalina te komen en wellicht samen te reizen in Panama. Santa Catalina is een surfersplaatsje aan de Pacifische kust. De busreis ernaar toe heeft wel weer een dagje in beslag genomen. Aangekomen in Santa Catalina en de volgende op tour naar Isla Coiba. Dit is een national park en als je geluk hebt kun je met schildpadden snorkelen. And guess what! I was lucky! Ik heb wel 5 schildpadden gezien deze snorkeltour, maar ook reef sharks en heel veel andere gekleurde vissen. Het was echt fantastisch! De volgende dag een surfdagje! En wat zagen wij er profi uit, zeg! Het surfen ging ook redelijk. De golven zijn niet zo hoog en komen niet constant, maar het dragen van het board daarentegen ging niet helemaal goed haha. Ik moet zeggen dat dit wel de warmste plek tot nu toe is geweest. We hebben de 39 graden gehaald. Daarom ook lekker bedjes in de schaduw gehuurd. In de zon zitten was echt niet mogelijk. Woensdag weer een heerlijk reisdagje. Wel de shuttle genomen van Santa Catalina naar Boquete. Dit houdt in dat je wordt opgehaald in je hostel en wordt afgezet bij je hostel. In de ochtend beetje gechillt in Santa Catalina en de middag met de shuttle naar Boquete gegaan. Even voor jullie informatie, ik was nog steeds aan het reizen met het meisje uit Noorwegen. Ze heet trouwens Oda. Dat is wat makkelijker voor de rest van het verslag. Uiteindelijk heb ik in heel Panama met haar gereisd. Boquete staat bekend om de vulkanenhike. Uiteindelijk hebben Oda en ik besloten deze niet te doen. Het is in totaal 12 uur. We zijn 1 dag naar de hot springs geweest en de andere dag wilden we een waterfall hike doen, maar het regende. Dit is uiteindelijk filmdag geworden. In Boquete vond ik vooral het hostel heel chill. Het was een grote bergvilla. Het hostel was van een Amerikaans koppel en ze waren zo behulpzaam, aardig en enthousiast. Je kon merken dat het niet fake Amerikaans was, maar oprecht. Ze waren het hostel net begonnen en nog veel energie. Het voelde echt als een huis / familie in het hostel. Er was maar 1 dorm en alle bedden naast elkaar en geen stapelbedden. Ook kookte iedereen in de keuken en maakte de eigenaresse elke avond brownies. Heerlijk dus! Op zaterdag vertrokken van Boquete naar Bocas del Toro. Ook dit weer gedaan met de shuttle. De shuttles zijn uiteraard 2x zo duur, maar soms het wel waard. Ook was Oda aan het einde van haar 5 maanden reizen en zij had geen zin meer om dagen kwijt te zijn aan busreizen. En stiekem vond ik het ook prima haha. Zaterdag, einde dag aangekomen in Bocas del Toro. Bocas del Toro is een eilandengroep. Echter wel heel anders dan San Blas. Deze eilanden zijn veel groter en ook bewoond door veel meer mensen, hebben restauarants, bars etcetera. Bocas staat ook bekend om party! Deze zaterdag was het dan ook de full moon party. We verbleven in Selinas. Een onwijs groot hostel met de perfecte locatie! Het hostel werd later op de avond een nachtclub. Alle tafels en stoelen werden weggehaald en er kon gedanst worden. Ik dacht even dat na Colombia de reggaeton over zou zijn, maar nee hoor ook in Panama is het een en al Reggaeton Reggaeton haha. Een onwijs leuke avond gehad. De volgende morgen, een heerlijke brakke dag gehad. Het regende en dus de hele dag een beetje in en rondom het hostel gehangen, maar was heerlijk. Op maandag vertrokken naar Red Frog Beach. Oda had haar resort al vastgelegd voor de hele week. Dit zou haar laatste bestemming zijn. Voor mij was helaas geen plaats dus weer Selinas geboekt. Ze hadden een andere locatie op Red Frog Beach. Red Frog beach is een ander eiland van de main island. Even voor jullie informatie Selinas is een keten van hostels en heeft meerdere hostels in Colombia, Panama en Costa Rica. In Red Frog beach eigenlijk niets gedaan: lekker op het strand gelegen, boekje gelezen, gezwommen en gegeten uiteraard. Op woensdag weer teruggegaan naar de main island, 1 nacht gebleven in Selinas om de wednesday party mee te maken. Dit was uiteindelijk minder dan de full moon party, maar zeker een leuke avond gehad.

Op donderdag was het tijd om Panama na 2 en halve week te verlaten, maar wat een fantastisch land. De San Blas eilanden, Panama City, Santa Catalina, Boquete en Bocas allemaal zulke mooie plekken. Ik zou iedereen een vakantie aanraden naar Panama.

Dan was het nu tijd om Costa Rica te ontdekken. Ik had al van heel veel mensen begrepen dat het heel duur was. Ik had daarom al een beetje besloten snel door Costa Rica te reizen. Echter weet je nooit hoe het is en zul je het altijd zelf moeten ervaren. En omg iedereen had gelijk! Het is echt heel duur. Voor simpele boodschappen was ik al 10 dollar kwijt. En menu del dia wat in andere landen 3 euro kost, is hier 7 dollar. Puerto Viejo is een kustplaatsje aan de Caribische zee. Een erg leuk plaatsje, met allemaal leuke winkeltjes. De eerste dag een to do dagje zoals was brengen en een ander hostel zoeken. Ik had 1 hostel geboekt voor maar 1 nacht en zij waren vol in het weekend. Gelukkig al snel een ander hostel gevonden. Op straat kwam ik een jongen tegen uit Zwitserland die ik had ontmoet in Santa Catalina. De volgende dag beach bikes gehuurd en langs de kust gefietst naar een ander plaatsje. Dit was in totaal 12 km en 12 km terug. Een sportief dagje dus. Op zondag naar het national park Cahuita gegaan, ook samen met de Zwitser. We gingen erg laat weg en miste ook nog onze bus. Uiteindelijk toch nog 2 uurtjes in het park geweest. Dit is een national park met jungle en langs het strand. Al na 1 minuut lopen, sloths (luiaarden) en aapjes gezien. De volgende dag, al om 05.30 vertrokken om naar La Fortuna te gaan. Ook dit was samen met de Zwitser. We vertrokken zo vroeg omdat de laatste bus vanuit San Jose naar La Fortuna om 12.00 uur gaat en deze wil je niet missen. Je wil namelijk niet verblijven in San Jose. Di is de hoofdstad van Costa Rica, onveilig en niets te zien of te doen. Alle bussen gehaald en uiteindelijk waren 11 uur later, om 15.30 in La Fortuna. La Fortuna is een bergdorp in de jungle. In dit dorp is ook een vulkaan. Deze hike is wat beter te doen, namelijk 5 uur. Dit is wat ik dan ook de volgende dag heb gedaan. De hike is niet op de vulkaan, maar op een berg ernaast. Van deze berg heb je dan een mooi uitzicht op de vulkaan. Daarnaast heeft deze berg een laguna waar je na het uitzicht heen kunt lopen. Een heel leuk koppel uit Duitsland ontmoet en daarmee de hike gedaan. Wat was deze hike pittig, zeg. Vooral het stuk naar het meer was ontzettend zwaar. Gezien het eigenlijk gewoon klimmen was. We hebben het gehaald en uiteindelijk in het ijskoude meer gezwommen, maar dat was heerlijk. De volgende dag ziplinen in de jungle. Bij het ziplinen was toegang tot een hot spring spa resort inbegrepen. Heerlijk daar gechillt, van het warme naar het koude bad. Na het resort ook nog naar een waterfall gegaan. Dit waren heerlijke productieve dagen en ook weer even in de bergen na toch wel veel strand. Op donderdag, na 1 week Costa Rica, Costa Rica verlaten en in Nicaragua aangekomen. Ik ga zeker terugkomen na Costa Rica. Het is een onwijs mooi land. Alles is zo onwijs groen, maar het is helaas echt veel te duur voor een backpacker die al 3 maanden onderweg is.

De eerste plaats na de grens met Nicaragua en Costa Rica is San Juan del Sur. San Juan del Sur is een surfersplaatsje aan de pacifische kust met heel veel party. Op donderdag dan ook gelijk uitgeweest. En wat is het hier goedkoop. 50 cordobas voor 1 rum cola, dat is minder dan 2 dollar. Jaja, ik drink al 3 maanden rum cola of bier. Al heb ik met Oda wel rode en ook witte wijn gedronken, ook wel even fijn. En de rum is hier overigens echt lekker en niet zo als bij ons zoiets als bacardi rum haha. Vrijdag een beetje in het stadje rondgelopen en zaterdag was er een beach BBQ georganiseerd bij het hostel. Voor jullie informatie veel hostels bieden beach shuttles aan naar andere stranden waar je chiller kan surfen. Ook mijn hostel was 1 van deze hostels. Op zaterdag lekker gesurft en bij de bbq zat ook open rum bar, dus dat was weer veel rum cola. De volgende dag was het Sunday Funday. Dit is een welbekend fenomeen in San Juan del Sur. Deze dag ook verhuisd naar een ander hostel. Het hostel, Hola Ola, overigens echt een toppertje, had geen plek op zaterdag en zondag. Daarom verhuisd naar het party hostel, zodat we ook de korting kregen van Sunday Funday. Dit hostel was namelijk 1 van de hostels die het organiseerde. Sunday Funday is een pool crawl. Het zijn eigenlijk 4 poolparty's in 4 verschillende hostel en je gaat van hostel naar hostel. Dit zijn wel echt de gaafste hostels met mooie uitzichten en genoeg plek voor heel veel mensen haha. Al snel een groep Nederlanders ontmoet. Dit bleek het bestuur van Minerva te zjin. Ze waren op bestuursreis in Nicaragua en eigenlijk hele dag en avond met deze groep gechillt. Sunday Funday begint al om 12.00 in de middag en duurt tot ... De volgende dag weer terug verhuisd naar Hola Ola en maandag met de beach shuttle naar een strand gegaan en lekker gesurft.

Op woensdag wilde ik zelf na Popoyo beach gaan voor een paar dagen chillen, detoxen en surfen. Echter bleken er mensen vanuit het hostel op roadtrip te gaan naar een aantal van deze stranden. Ik ben meegegaan op deze roadtrip. Deze was voornamelijk georganiseerd door de eigenaar van het hostel. De eigenaar komt uit Nicaragua en belooft meer dan dat er in werkelijkheid van komt. Kortom, ik had verwacht dat we naar een hostel zouden rijden, zouden inchecken en zouden gaan surfen. Uiteindelijk was het heel veel in de jeep zitten en veel verschillende stranden zien. Wel een echte roadtrip dus. Het was ook met een fourwheel drive. Het is namelijk onmogelijk om op deze wegen met een normale auto te rijden. Ook wel weer gaaf dus. Uiteindelijk 1 gesurft en deze golven waren toch wel even te heftig voor mij haha. Ik houd het toch maar bij het surfen nadat de golven gebroken zijn. Vrijdag hebben ze mij afgezet bij Rivas om vanuit daar een taxi te pakken naar San Jorge. Vanaf San Jorge vertrekt de ferry naar Isla Ometepe.

Isla Ometepe is een onwijs groot meer in het zuiden van Nicaragua met 2 vulkanen op het eiland. Wat ik niet wist, is dat het moeilijk is om op het eiland te touren. Dit kan met een scooter, maar dan zie je minder. Met een quad, maar dat kost 80 dollar of met een motorbike, maar die ga ik zeker niet rijden. Ik had geluk, een uur na mijn aankomst kwam er een groep met 4 jongens aan. Even voor jullie informatie ik heb tot San Juan del Sur met de Zwitser gereisd. In Isla Ometepe moest ik dus weer nieuwe buddies maken. De 4 jongens gingen inderdaad motorbikes huren voor 2 dagen. Ik ben deze 2 dagen achterop gesprongen en we hebben het hele eiland ontdekt. We zijn naar de natural pool geweest, de waterfall en het view point met uitzicht op de 2 vulkanen en de zonsondergang. Erg leuke dagen met deze groep gehad. En het hostel was ook weer echt top. Het hostel was van een echtpaar uit Slowakije. Ze waren zo behulpzaam en het eten was hier fantastisch. Na 2 dagen rond het eiland te hebben getourd met de motorbike, de ferry teruggenomen naar San Jorge, Rivas en vanuit daar de bus genomen naar Granada.

Even voor jullie informatie, het openbaar vervoer in zowel Costa Rica als in Nicaragua, maar vooral Nicaragua is erg slecht geregeld. Alles gaat via zogenaamde chicken bussen. Deze bussen stoppen overal waar mensen staan die willen instappen, maar ook stoppen als mensen willen uitstappen. Kortom deze bus stopt onwijs vaak. Daarnaast zijn deze bussen totaal niet comfortabel. Het zijn oude Amerikaanse schoolbussen uit de jaren 50 of misschien nog wel ouder. Uiteindelijk maakt het niet uit, want je komt er altijd. Al duurt het gewoon wat langer. Gisteren, uiteindelijk dus weer einde dag aangekomen in Granada. Granada is een koloniaal stadje met gekleurde huizen en mooie kathedralen. In principe heb ik deze steden al wel gezien. Dus vandaag rondgelopen in de stad en morgen ga ik naar Laguna Apoyo. Dit is een meer vlakbij Granada. Het wordt een dagje aan het meer chillen. Dezelfde avond gaan we naar Treehouse. Dit is een hostel in de jungle en staat bekend om de leuke feestjes. We zullen daar 1 nachtje verblijven. Het schijnt een onwijs mooie locatie te zijn. Donderdag komen we dan terug in Granada, om vervolgens vrijdag naar Leon te vertrekken.

En wat nu verder? Ik ben nu bijna 3 en halve maand onderweg en ik heb nog 1 maand. Het enige wat ik nog wil zien in Nicaragua is Leon en de stranden van Leon. Ik heb overwegen om naar Guatemala te gaan. Dit zijn erg grote afstanden en ook van Nicaragua ben je anderhalve dag onderweg en dus ook weer anderhalve dag terug. Daarnaast wil ik graag de laatste paar dagen chillen aan het strand, voordat ik terug naar Nederland ga. Daarnaast ben ik ook redelijk moe aan het worden van elke keer 3 nachten ergens slapen, 1 dag reizen enzo weer door. Bij het opzoeken van de bussen \ shuttles in Guatemala kwam ik 1 hostel tegen en zij zoeken vrijwilligers. Dit houdt in dat ik ga werken voor accodomatie en ik krijg ook 2x eten op de dag. Prima deal! Ik ga vrijdag in Leon zijn en kijken of het wat is dit hostel. Zo niet, even kijken wat ik dan ga doen en misschien toch naar Guatemala of El Salvador.

Ok, dit was wel weer een lang verhaal voor nu. Ik ga mijn bedje in, want het is al weer laat en morgenochtend naar de laguna.

Lieve familie, vrienden en kennissen, take care!

Dikke kus en heel veel liefs,
Florine


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Florine

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 366
Totaal aantal bezoekers 11920

Voorgaande reizen:

02 December 2016 - 03 April 2017

Backpacken Zuid-en Midden-Amerika

26 November 2014 - 02 Februari 2015

Argentina

09 Mei 2013 - 23 Juni 2014

Vrijwilligers met Activity International

Landen bezocht: