Home sweet home! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Florine - WaarBenJij.nu Home sweet home! - Reisverslag uit Nederland, Nederland van Florine - WaarBenJij.nu

Home sweet home!

Blijf op de hoogte en volg Florine

07 April 2017 | Nederland, Nederland

Daar zit ik dan, achter de computer in Kapelle-Biezelinge, bij mijn ouders thuis. De reis van 4 en halve maand zit erop. Wat heb ik onwijs veel gezien, gedaan en veel mensen ontmoet. Het is tijd om nu de laatste weken van mijn reis aan jullie te vertellen.

Mijn laatste reisverslag schreef ik in Granada, zoals ik aangaf in dit reisverslag zou ik vanaf daar naar Leon reizen om daar waarschijnlijk te gaan werken in een hostel. Van Granada naar Leon gereisd via Managua met de chickenbus met een ander Nederlands meisje. Het hostel waar ik zou gaan werken heet Big Foot hostel. Het is een ketenhostel en heeft meerdere vestigingen in andere plaatsen. Het bleek ook wel een aardig party hostel te zijn. Ik zou hier ongeveer 3 weken gaan werken, daarna zou ik de laatste paar dagen op het strand doorbrengen. Vlakbij Leon heb je de stranden Las Penitas en Poneloya Beach. Het hostel was verder wel echt heel chill met goede bedden en prima douches. Op de zaterdag begon ik om 15 uur met mijn eerste werkdag. Het bleek echter niets voor mij te zijn. Daarnaast moest ik als een soort van ontgroening 4 mega spicy shotjes nemen. Dit was echt zo pittig dat ik na 2 shotjes al na de wc moest rennen. De volgende morgen was ik mij toch wel sterk aan het afvragen of ik wel op deze manier mijn laatste 3 weken wilde doorbrengen. Tot slot, bleek dat wij, als 'vrijwilligers' in een 'vrijwilligershuis' sliepen. Het begrip 'vrijwilliger' /volunteer wordt gebruikt voor de mensen die in principe vrijwillig gaan werken voor een hostel. In ruil hiervoor krijgen zij vaak eten, gratis accommodatie en korting op drankjes. Terug naar het huis, dit huis was echt onwijs mega mega basic. Dit was echt de druppel voor mij om hier eigenlijk al weg te gaan en dus was het nu dan tijd om te bedenken wat ik met mijn laatste weken zou gaan doen.

Er waren in principe 4 opties die ik deze 3 weken zou kunnen doen. Optie 1: meer rondreizen in Nicaragua, naar de koffie regio en de Little Corn Islands. Deze plekken zijn wel iets minder toeristisch en voor mij alleen niet helemaal chill. Optie 2: El Salvador, ook hier hebben je een mooie kustlijn met een surfscene. Dit heb je in principe ook in Nicaragua. Optie 3: Utila, een eiland van Honduras. Dit staat bekend als een duikeiland, echter ben ik heel erg bang om te leren duiken. Ook geen optie dus! ;) Optie 4: Guatemala, zoals iedereen aanraad. Zou wel echt een lange reis worden om daar te komen en ook weer terug te gaan, gezien mijn vlucht vanaf Nicaragua. Ik zou ongeveer 2 weken hebben om te reizen in Guatemala. Aangezien ik mijn laatste daagjes wel echt lekker relaxt op het strand wilde afsluiten. Op zondag heb ik nog gewerkt en aangegeven dat ik besloten had om toch naar Guatemala af te reizen in mijn laatste weken. De zondag zou ik nog werken en maandag ben ik naar de witte bekende kathedraal gegaan en ook nog in de middag naar het strand, Las Penitas.

Maandagnacht om 02.00 uur dus eigenlijk al dinsdagmorgen heb ik de shuttle bus naar Antigua, Guatemala genomen. Ik werd netjes opgehaald vanaf het hostel. Deze reis zou 16 uur duren en de shuttle bus was best wel prima. Gelukkig veel kunnen slapen. Tijdens deze reis dien je wel 3 grenzen over te steken. Dit is nog iets wat ik jullie nog niet verteld heb. Het oversteken van grenzen, dit heb ik gedaan tussen Panama en Costa Rica, Costa Rica en Nicaruagua en dan nu van Nicaragua naar Guatemala via Honduras en El Salvador, gaat nog erg ouderwets en zeker niet hoe wij dat in Nederland / Europa gewend zijn. Het is namelijk zo dat je echt de bus uitgaat, langs het loket loopt voor een stempel waarbij je het ene land verlaat, je loopt dan op een stukje niemandsland met de hele backpack en daypack, om vervolgens een stempel te krijgen bij het loket waarbij het land inkomt. Dit gaat geheel lopend en je stapt weer in de bus, zodra de 2 stempels in je paspoort staan.

Okay, terug naar de reis naar Guatemala. In Antigua had ik een erg mooi hostel geboekt, gezien mij dat na het party hostel en de lange busreis wel heel lekker leek. En dat was ook zo! Wat een tophostel! Superlekkere bedden, onwijs goeie douches en de mensen van het hostel ook zo vriendelijk. Ik denk zeker het beste hostel van de 4 maanden die ik heb gereisd. Antigua is een heel mooi kleurrijk dorp met veel kathedralen en ligt tussen heel veel vulkanen. Het ligt wat hoger en is daardoor ook zeker wat koeler. Erg gek om van de 35 graden in Nicaragua naar de 15 graden te gaan in Antigua. Dit was overigens wel in de avond / nacht. Overdag is het hier rond de 25 graden, dus ook nog prima voor in een stad. En 's avonds weer eens lekker een lange broek en een trui aan!

Ik had besloten niet te lang in Antigua te blijven gezien ik zoveel mogelijk van Guatemala wilde zien wat mogelijk is in deze 2 weken. Kortom, na 1 dag in Antigua te zijn geweest, pakte ik de volgende dag de bus naar Semuc Champey. Ook dit was weer een shuttle. In Guatemala bieden ze veel shuttle bussen aan tussen de toeristische bestemmingen, gezien het met openbaar vervoer erg lang duurt. Het is wat duurder, maar je wint er erg veel tijd mee. En voor mij was in Guatemala tijd zeker kostbaar. Deze reis duurde exact weer 1 dag. De volgende dag naar de natural pools gegaan met een groepje van het hostel. Onwijs helder blauw water en echt een oase van rust. Na deze ene dag in Semuc Champey weer een bus naar Flores.

Flores is een eilandstadje in een meer ook van Guatemala. Vlakbij Flores is Tikal, een Maya ruïne stad. Deze is erg bekend en daar wilde ik dan ook zeker heen! In Flores aangekomen voelde ik toch wel de vermoeidheid van de nachtbus, de 2 dagbussen en het dagje Semuc Champey. Dit was toch wel erg snel reizen! Daarom besloot waarschijnlijk wat langer in Flores te blijven en helaas Lake Atitlan over te slaan. Op zondag lekker rondgelopen over het eiland, maandag naar een eilandje gebracht wat eigendom is van Guatemalaanse familie waar een rope swing hangt en ook houten duikplank is. Het is onwijs chille en rustige plek met uitzicht op het meer en het plaatsje. Uiteindelijk ben ik hier 3 dagen geweest en heb ik hier ook 1 nachtje geslapen.

Op dinsdagmorgen ben ik naar Tikal geweest voor de zonsopgang. Dit betekende dat we om 3 uur al het hostel verlieten om naar Tikal te rijden. Ja je leest het goed om 3 uur 's ochtends. Het was anderhalf uur rijden, daarna nog een kleine wandeling door de jungle om vervolgens om half 6 aan te komen bij de tempel vanaf waar we de zonsopgang zouden gaan zien. Het was nog een klein half uurtje wachten toen we boven waren aangekomen. Echter was dit onwijs mooi gezien de dieren in de jungle wakker werden en je deze geluid heel goed kon horen, vooral de brulaapgeluiden en daarna werden ook de vogeltjes wakker. De zonsopgang was ook waanzinnig! Daarna nog een kleine tour van 2 uur gehad over de andere tempels en heel veel wildlife gespot, zoals aapjes, papegaaien, slangen en noem het maar op! Om 11 uur waren we terug bij het hostel en hadden we er dus al een hele bijzondere dag opzitten.

Woensdagavond heb ik de bus teruggepakt. Dit was een nachtbus via Guatemala city. Vanuit Antigua wilde ik dan de vulkanenhike Acatenango doen om daar mijn reis mee af te sluiten en vervolgens de laatste paar dagen lekker op het strand uit te rusten. Met deze hike overnacht je naast een vulkaan die je kunt zien uitbarsten. Na de busreis, aangekomen in Antigua, heb ik boodschappen gedaan en mij voorbereid qua tas pakken voor deze hike. Gezien je gaat overnachten in een tent, en deze ook zelf dient te dragen, heb je je grote backpack nodig voor deze hike. Nog even een goed nachtje pakken in het fijne hostel in Antigua, was het de volgende dag zover!

Met de backpack gevuld met tent, matje, slaapzak, minimaal 4 liter water , genoeg snacks zoals repen, nootjes, bananen en ook energie drank voor de suikers begon ik aan deze tocht. De hike begon op 2.400 meter en we zouden kamperen met de tent op 3.600 meter. In totaal hebben we er 4 á 5 uur overgelopen. Gelukkig stopten we elke 25 minuten om even wat te drinken en evt. te eten. En deze pauzes heb je zeker nog! Gezien je op een hoge hoogte aan het hiken bent en ook de backpack zeker 10 kilo is. Even niet onbelangrijk, ik had deze hike uiteraard met een tour geboekt en er waren nog 7 andere in mijn groep. Eenmaal aangekomen, bij de basement was het gelukkig nog licht en konden wij de 3 tenten opzetten. Wat een schitterend uitzicht over 2 vulkanen, verschillende steden en we zaten echt boven de wolken! We hebben de vulkanen zeker 20 keer zien uitbarsten, echt onbeschrijfelijk. Het was wel erg koud en gelukkig hadden we een kampvuur gemaakt. Om 09 uur zijn wij allemaal naar bed gegaan, omdat we de volgende morgen zouden opstaan voor, ja je leest het goed, weer een zonsopgang! Helaas geen oog dichtgedaan, zijn wij wel de volgende ochtend nog 300 meter omhoog gelopen. Weer een prachtig uitzicht op de 2 vulkanen waarvan er 1 nog steeds elke keer uitbarstte. En toen kwam de zon op en wat was dat ook mooi! Het was een zware hike, maar zeker alles waard en wat een prachtige manier om mijn reis mee af te sluiten.

Terug in Antigua, anderhalve dag om even lekker bij te komen en wat souvenirs voor het thuisfront te kopen. Na deze dagen weer de shuttle gepakt om terug te gaan naar Nicaragua. Echter was deze shuttle wel even wat minder chill en was het helaas de tweede nacht dat ik geen oog heb dichtgedaan. Gelukkig was de koers in Nicaragua: chillen op het strand en daar lekker bijkomen voor ik terug zou gaan naar Nederland. 1 nachtje in Leon geslapen om vanuit daar de beach shuttle naar Poneloya beach te pakken. Hier verbleef ik 5 dagen in de Surfing Turtle lodge. Dit hostel staat bekend om de vrijlating van baby schildpadden. Ik heb dit ook 3 keer mogen meemaken en is echt superbijzonder. De schildpadjes zijn zo klein en je hoopt echt dat ze de grote oceaan overleven. Verder hier niet heel veel gedaan, 's ochtends lekker wakker worden, ontbijten, yoga lesje, strand, 's middags lunchen, strand, volleyballen tijdens het dagelijkse toernooi en 's avonds lekker drankjes.

Zondag was het tijd de bus te pakken naar Managua. Ik had in Managua een hotel naast het vliegveld geboekt, gezien Managua niet de meeste veilige stad is van Central America. Dit was de laatste public transport bus tijdens mijn reis. En vanaf Managua zou ik maandagochtend het vliegtuig terugpakken via Guatemala city naar Panama om vervolgens vanaf Panama rechtstreeks naar Amsterdam te vliegen.

Dat was 'm dan! Mijn reis van 4 en halve maand door Zuid-en Midden-Amerika en de landen Ecuador, Colombia, Panama, Costa Rica, Nicaragua en Guatemala. Wat heb ik onwijs veel gezien, gedaan en meegemaakt! Van hiken in de bergen tot koloniale stadjes bezoeken, van vulkanen / hooggebergten tot aan stranden en eilanden, van relaxen op het strand tot aan paragliden in de bergen, van koffie en rum drinken tot aan dansen van salsa, reggaeton en merenque en ga zo maar door. Dit alles, maar ook zeker de mensen die ik heb ontmoet tijdens mijn reis, hebben deze 4 maanden onbeschrijfelijk en onvergetelijk gemaakt!

Bedankt allemaal voor het lezen van mijn blog!